maanantai 25. elokuuta 2014

mopolenkki altaan

Heitettiin pasin kanssa viikon reissu norjaan / käsivarteen / pohjoislappiin. Reitti oli jkl - nallikari(oulu) - kalkkoaivi (käsivarsi) - alta - skogavarren - savukoski - kemihaara - ruka - jkl.

Reissu oli mitä mainioin, hyönteiset ei enää vaivanneet elokuun puolivälin jälkeen, vastapainona sitten kelikään ei enää hellinyt koko aikaa, vaan lämpötilat paikoin vain muutaman asteen plussan puolella, ja vesisateet jatkuvasti läsnä.

Enduroreittejä matkalle kertyi kalkkoaivintie, alta-kautokeino vanha postitie ja kemihaaran huoltotie, sekä niekkatunturilla käynti (ei varsinaista maastoajoa tosin).

Kalkkoaivintie oli mahtava pätkä, kivikkoo, rapakkoo ja mutkaa ja maisemaa parikymmentä kilsaa, perillä autiotupa joka on mainiossa kunnossa, sekä erämaalampi. Vanha autobildin artikkeli kuvaa tietä näin:

"Muuan erikoisimmista suomalaisita teistä löytyy Käsivarren alueelta. Vuonna 1944 Saksan armeijan Sturmbock-Stellung-linnoitusketjun taakse huoltotieksi rakennuttama Kalkkoaivin tie kulkee paikoin joenpohjana, paikoin kivilouhoksen päällä. Tie on varovaisesti ajettavassa kunnossa. 
Tietä on kunnostettu epäsäännöllisesti, viimeksi Sturmbock-Stellung-linnoitusketjun museoimiskunnostuksen yhteydessä, mutta kevättulvat pitävät huolen siitä, että ajajallekin jää todellista koettavaa. Mutta toisaalta: kun Rauni Mollbergin Ystävät, toverit -elokuvaa kuvattiin Kalkkoaivilla, kuvausporukka kulki perille asti vanhalla linja-autolla..." 

"Notkelmapaikat ovat pehmeitä, ja hiekat ovat pyyhkiytyneet liuskekivipohjan päältä. Tiellä on kohtia, joissa jopa puolen metrin railot saavat Mercedeksen pysähtymään. Matka matelee paikoitellen jopa kävelyvauhtia. Kovat nousut ja irtokivet saavat pohjan rapisemaan. Paahtava aurinko lämmittää konehuonetta; onneksi ilmastointi toimii." 

Samassa jutussa jutun kirjoittaja Markus Ånäs esittelee muuten mm. Käkkälöjoen Kalmankaltion alueen dyynimaastoissa / soilla / joessa ajamista, jos jotain kiinnostaa. AutoBildin numero on 18 / 2004.

Alta kautokeino postitie myöskin mahtava pätkä, osin kivikkoinen ja urittunut, eteläpää haastavampi, ja pohjoispuoli isontien risteyksen jälkeen uusittu joten vain maisemalliset arvot jäljellä (maisemat on tosi hienot pohjoisella postitiellä). Postitiestä ei tullut kuvia puhelimeen napsittua kun akku loppui, mutta viedopätkää tulen lisäämään tänne jossain vaiheessa.

Kemihaaran huoltotie oli muuten helppoa tieuraa paitsi ojien ylitykset, joista kuttusojasta päästiin lankkua pitkin yli, mutta uuraojan vesimäärä noin 1,5m jätti meidät rannalle ruikuttamaan, ajettiin huoltotie kuitenkin vielä pohjoispäästäkin läpi tuohon uuraojalle asti, joten tie tuli nähtyä. Harmi että oli sattunut juuri viikko ennätyssateita joten vedenkorkeudet ojissa oli ylhäällä.

Niekkatunturille vie ihan hyväkuntoinen tie, joten sen ajo ei ole muuta kuin surauttaa perille, hienot maisemat tunturi tarjosi kyllä.

Viitasaarella tankkaamassa. 
Pyhäjärvellä tankkaamassa pullaa.

Yritettiin hailuotoon mutta lautta oli rikki niin ei päästy, kuultiin tosin muilta karavaanari-sepeiltä huhua että paikka ei muutenkaan enää ole entisensä.


Nallikarin bunkkerissa, hinta 40€ / yö.

Nallikarin respasta saatiin puita, ei ollu ihan vimosenpäälle kuivaa, mutta läksi palamaan kituuttaen puolella litralla marinoolia.

Kalkkoaivintiellä.

Kalkkoaivintiellä

Kalkkoaivintiellä

Kalkkoaivintiellä

Kalkkoaivintiellä

Kalkkoaivintiellä

Kalkkoaivin autiotuvan pihasta näkymät.

Aamun pakkausoperaatiot sateessa.

Kalkkoaivintiellä, poispäin lähtö, kivet oli lipoisia sateessa.

kalkkoaivin näkymiä.

Kalkkoaivin autiotupa.

leirituli kalkkoaivin tuvan pihassa.



altan maisemia.

kuvaustauko.


kävelylenkki altan kanjoniin, noin 5km haikki, melko raskasta motskarikamoissa.




altan kanjoni


etelään päin ajelua, jossain erämaassa.

tankkausbreikki inarissa.

puolustusvoimat suoritti vanhojen pommien räjäytystöitä, ja ikävästi estivät surauttelumme he.

kemihaaran huoltotielle kevennettiin kalustoa, roiskauttamalla laukut metsään, hyvä rosvo jos luet tämän, elä turhaan lähde hakemaan laukkujamme, sillä haimme ne myös pois.


kemihaaran huoltotieltä.

showstopper uuraoja, vettä rannassa reilu metri keskellä enemmän.

tulppion tiskossa.

tulppion tiskon bensis.

kemihaaran huoltotien varrella oleva kota, yövyttiin tässä yksi yö.




niekkatunturi.



taukoa takaisintullessa 

lämmittelybreikki.


ruka pilkistää mökin pihasta. mökit erittäin laadukkaita ja halpoja näin off-season aikaan.

eturengas tkc80 kului veikeästi joka toinen nappula sisään, ajaminen alle 60km/h vauhdeissa vaappuvaa.

takarenkaana toimi heidenau scout, kesti noin 4000tkm yhteensä juuri ja juuri.

2 kommenttia:

  1. Jylhiä maisemia! Miten tiheään tuolta löytyi tankkausmahdollisuuksia? Oliko teillä jerryt mukana?

    VastaaPoista
  2. olipa kyllä maisemat melko huomiotaherättävät, välillä meinas ajolinjat lipsuu pitkäks kun toljotteli vuoria tahi vesistöä...kaikkialla melkein bensaa ihan kivasti, ainut on tuo koilliskairan maisemat missä vähänlaisesti tarjolla, pasilla oli 5 ltr jerry messissä, jota sillontällön tarvittiin, mutta 250-300km kantama kyllä about riitti.

    VastaaPoista