lauantai 7. heinäkuuta 2012

Vilnasta varsovaan

warsaw design apartments, huone chopin
pilvenpiirtäjiä varsovassa
graffititaidetta varsovassa
näkymiä palace of culture and sciencen kattoterangilta
palace of culture and science varsovassa, vaatimatonta neukku-suunnittelua
Lähdettiin ajoissa hotellilta ajelemaan reilun 500km pätkää vilnasta varsovaan, ja kuten yleensä reitille osui useampia tietyömaita jotka hidastivat matkantekoa oleellisesti. Autossa oli lämmin tunnelma, kun elohopea nousi aamun jälkeen reiluun 30 asteeseen, ja fobian classic varustelutasohan ei tunnetusti pidä sisällään mitään nykyisiä mukavuuksia tahi höömpötyksiä kuten esim. Ilmastointi, noh itseään saa taas syyttää.

Ennen varsovaa iski sitten kunnon ukkosmyrsky päälle, ja vettä tuli ns. riittävästi, jotta nähtiin parhaaksi siirtyä mäkkäriin imailemaan bicmac hamppareita pahimman sateen ajaksi.

Noin kaikenkaikkiaan tuona päivänä 8h autossa istuttuamme, saavuttiin varsovaan, jossa sitten alkoi ongelmat perille löytämisessä. Ensin ajettiin sillalle joka oli ilmeisesti suljettu, ainakin turisteilta, poliisi nappas haaviinsa ja tilitti tuosta rikkeestä, noh selvittiin ilman sakkoja, ja jatkettiin toisen sillan etsinnällä.

Sitten kävi ilmi että lähestulkoon kaikki tiet joita gps yritti meitä ajattaa oli revitty auki ilmeisesti metrotunnelityömaata varten, jotenka meni sormi suuhun, matka pysyi kohteeseen samana ja me vaan pyörittiin ympyrää. Lopulta kuitenki reitti löytyi ja perille päästiin. Täytyy sanoo että liikenne täällä on tähän astisista kaupungeista vilkkainta ja katastrofaalisinta, ihme ettei pelti rytissyt.

Matkasta rähjääntyneenä käytiin vaan hakemassa lähimarketista vähän ruokaa ja viiniä, ja asetuttiin warsaw design apartmenttiimme. Hotelli on tällä kertaa siis vähän kuin asunto vuokralla kahdeksi päiväksi, joten kaikki mukavuudet löytyy, kuten pyykkärit, tiskarit , uunit , astiat yms. Kyseinen apartmenttos yritys on avannut ovensa vasta noin reilu viikko sitten, joten kaikki on täysin uutta. Pientä lastentautiakin tietty löytyy kuten telkkari ei toimi, yms pinetä mutta muuten on todella bueno paikka yöpyä, ja sijainti lähellä keskustaa.

Seuraavan aamuna sitten iskettiin varsovan ytimeen, ja käytiin varsovan tällä hetkellä korkeimman rakennuksen katolta yytsimässä cityä. Sitten siirryttiin paikalliseen shopping-helvettiin, jossa on toki se hyvä puoli että ilmastointi useimmasta liikkeestä löytyy.
Shoppailusta tarpeeksi saatuamme ajateltiin että on paikallaan tukea toista jättimäistä ylikansallista roskaruokayhtiötä, ja mentiin siis pizza-hutiin pizzalle ja kaljalle, nam-nam.

Päivä kierreltiin kaupunkia, ja kaupan kautta apartementtokseen väsäämään ruokaa ja chillaamaan, huomenna sitten tarkoitus ajaa takaisin liettuaan, kaunakseen, jossa taas 2 pvä etappi. Eli juna kääntyy reissulla takaisin suomea kohti. Saa nähdä miten päästään varsovasta pois, pitääkö ajattaa taksia edellä, heh.